Försäljningsvillkor

Vi är Ulne hudvård AB (nedan ULNE), organisationsnummer 559281-2134, Henrik Palmes Allé 16A, 182 69 Djursholm, Sverige. När du handlar hos oss eller använder våra webbplatser, tjänster och appar gäller följande villkor och svensk lag. Det är viktigt att du läser villkoren, för här beskriver vi vad du kan förvänta dig av oss och vad vi förväntar oss av dig. De här användarvillkoren kan komma att uppdateras med jämna mellanrum så glöm inte att läsa igenom villkoren innan du handlar, eftersom de aktuella, uppdaterade villkoren gäller före äldre villkor. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar. Du når oss enklast på kundtjanst@ulne.se eller på telefon 08-13 11 30.

Beställning

Alla som handlar hos oss måste vara minst 16 år och ha behörighet att använda ett av de betalsätt vi accepterar. Köp får bara göras i eget namn. När du beställer från ULNE får du ett meddelande via e-post som bekräftar att vi tagit emot din order. Vi utför även en rutinmässig förauktorisering för att bekräfta att betalningen är godkänd. Sedan skapas ett avtal baserat på dessa villkor. Du kan ha möjlighet att avbryta din beställning under en kort period efter att beställningen har skickats in. Det är inte längre möjligt om vi redan har packat din order. I så fall måste du returnera din order och göra om beställningen. Samtliga beställningar gäller i mån av tillgång. Vi kontaktar dig snarast om det skulle uppstå problem med en beställning. I sällsynta fall kan vi neka eller annullera en beställning. Vi kan även stänga eller frysa ett konto, även om vi har bekräftat din beställning. Anledningen kan vara att vi misstänker att något inte står rätt till med en beställning eller ett konto. Om detta sker dig och du anser att ULNE har begått ett misstag, ber vi dig kontakta oss på kundtjanst@ulne.se eller ringa på 08-13 11 30. Vi vill att du ska vara nöjd och vi pratar gärna igenom alla typer av ärenden.

Betalning

Vi har olika betalningsalternativ beroende på vilket land du handlar i. Betalar du med debet- eller kreditkort kommer inköpsbeloppet att reserveras på ditt kort vid beställningstillfället ("auktorisation"). Den faktiska dragningen på ditt kort görs först när produkterna skickas till dig.

Klarna

I Sverige, Danmark, Finland och Norge kan du betala med Klarna. Väljer du att betala via Klarna Faktura så behöver inte betala förrän du fått hem dina varor. Betalningstiden är 14 dagar från att dina produkter skickas från ULNE. Du kan även delbetala om du skapar ett Klarna-konto. Vid beställning mot faktura tillkommer ingen fakturaavgift. Om du missar att betala före förfallodatumet tillkommer en lagstadgad påminnelseavgift samt dröjsmålsränta enligt villkoren för det betalsätt du valt. Vid köptillfället görs en kreditprövning vilken i vissa fall kan innebära att en kreditupplysning tas. I så fall skickas en kopia på kreditupplysningen till dig. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används i dessa fall som kundnummer i kundhanteringssyfte. Mer information finns på Klarnas webbplats www.klarna.com.

Checkout/Orderbekräftelse/Orderbekräftelse Klarna


Priser och produktbeskrivningar

ULNE är under ständig utveckling. Det kan hända att vi av misstag lägger upp ett felaktigt pris eller beskriver en produkt på ett felaktigt sätt. När vi upptäcker ett fel som rör en vara som du har beställt, kommer vi att meddela dig omgående och ge dig möjlighet att bekräfta din beställning igen med korrekt pris eller annullera beställningen. Det kan hända att en avgift tas ut beroende på den leveransmetod och leveransadress du valt för leveransen. Avgifter visas tydligt när du går till kassan och inkluderas i totalbeloppet. Alla priser som visas inkluderar moms. Sök produkter

Leverans

Vi lagerhåller alla våra produkter i Sverige för att kunna erbjuda snabb leverans. Vi på ULNE gör allt för att uppfylla leveranstider men ibland kan det bli förseningar ändå, t.ex. på grund av förseningar hos fraktbolaget eller av andra anledningar bortom vår kontroll. Leverans utförs av det fraktbolag som framgår i kassan. Fraktkostnaderna kan variera, men framgår före köpet i kassan. ULNE kommer att hålla dig uppdaterad så långt vi kan, och du kommer kunna spåra din försändelse via ett sändningsnummer med hjälp av vald leveranspartners spårningssystem. Om du inte får en leveransbekräftelse bör du kontrollera ditt skräppostfilter. Det händer ibland att e-postmeddelanden av misstag hamnar där. 

Kontakta oss gärna på kundtjanst@ulne.se eller på telefon 08-13 11 30 om det uppstår problem eller om du har några funderingar. 

Idag levererar vi endast till mottagare i Sverige. Hör av dig till oss på kundtjanst@ulne.se om du har önskemål eller frågor om leverans till andra länder.

Returer och återbetalningar

Självklart kan du returnera en vara och få pengarna tillbaka. Produkten eller produkterna som du returnerar måste vara i originalskick och uppfylla villkoren nedan.

Originalskick innebär att förpackningar ska vara i obrutet skick och produkten vara oanvänd. Är produkten förseglad ska denna försegling vara obruten. 

Du kan returnera produkter inom 30 dagar efter att de levererats. Återbetalning av hela summan, för returnerade produkter görs i de flesta fall inom 14 dagar till den ursprungliga betalningsmetoden. 

Returer som skickas till ULNE senare än 30 dagar efter leverans accepteras ej. Vi kan då komma att skicka tillbaka produkterna till dig där du bär fraktkostnaden.

ULNE inspekterar alla returer när de anländer till oss. Om produkterna som returneras till ULNE är skadade, använda eller i ett olämpligt skick riskerar du att inte få full återbetalning. Vi kan komma att skicka tillbaka produkterna till dig där du bär alla leveranskostnader. 

Skäligt bruk

Skulle ULNE märka ett ovanligt mönster av returer som inte ser rätt ut, t.ex. om någon beställer och returnera stora mängder varor, långt fler än våra bästa stamkunder, kan vi komma att stänga ner kontot och andra konton som är associerade med kontot. Om detta sker dig och du anser att ULNE har begått ett misstag, ber vi dig kontakta oss på kundtjanst@ulne.se eller ringa på 08-13 11 30.

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Inom den tidsramen kan du ångra ett köp utan att ange anledning. Vi uppskattar dock om du kontaktar oss när du ångrar ett köp enligt ångerrätten. Vi återbetalar returnerade produkter inom 14 dagar efter att vi tagit emot dem. Om du returnerar produkterna efter de 14 dagarna så återbetalar ULNE upp till 30 dagar efter köpet. Tänk på att produkterna ska vara oanvända och i originalförpackning.

Reklamation

Reklamera en produkt

På ULNE har du som kund alltid 3 års reklamationsrätt på våra produkter. Som kund har du rätt att reklamera fel du upptäcker på eller i en beställd vara inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt eventuellt fel i varan. Du bör reklamera snarast möjligt. Reklamation måste, under alla omständigheter, ske senast inom tre år från det att du tog emot varan. Du gör en reklamation via kundtjanst@ulne.se. Då skickar vi en returfraktsedel via e-post. En naturlig del av reklamationen är att varan returneras till oss. När ULNE fått den reklamerade varan så undersöker vi den i enlighet med den beskrivning du lämnat i samband med reklamationen. Se därför till att beskriva din reklamation så utförligt som möjligt. Om ULNE godkänner reklamationen kommer vi att hantera reklamationen i enlighet med bestämmelserna i konsumentköplagen (1990:932) genom att i första hand leverera en ny vara. Det kan i vissa fall istället bli att vi återbetalar hela eller delar av kostnaden för varan. Om reklamationen inte godkänns, för att varan efter undersökning bedöms som felfri eller har blivit utsatt för yttre påverkan eller av andra anledningar, kommer du debiteras för ULNEs kostnad för undersökning av varan samt returfrakten. 

Reklamation vid en leverans

Det händer dessvärre ibland att paket skadas i transporten. Om du tror att paketet skadats i transporten är det viktigt att du anmäler det direkt till transportombudet när du hämtar ut ditt paket eller får det levererat. Anmälan av transportskada ska göras till ULNE inom 7 dagar efter att du fått leveransen. Anmälan av transportskada gör du till ULNE på kundtjanst@ulne.se. Märker du att kartongen är skadad redan vid utlämningsstället bör du inte hämta ut paketet utan istället låta det gå i retur till ULNE. Kontakta då vår kundservice så ordnar vi ett nytt utskick.

Erbjudandekoder

ULNE kan komma att ge dig erbjudandekoder som kan användas för att reducera priset på utvalda produkter. Koden anges i kassan före du genomför ditt köp. Varje erbjudandekod har specifika villkor som beskrivs när du får den. Erbjudandekoder kan inte kombineras med andra erbjudanden. Får du en erbjudandekod som är avsedd för dig personligen ber vi dig att hålla den hemlig och inte låta någon annan använda eller utnyttja den. Misstänker vi att en erbjudandekod har använts felaktigt på något sätt (t.ex. sålts eller delats med andra) kan vi annullera den och i vissa fall frysa ditt konto eller t.o.m. stänga ditt konto, utan att meddela dig.

Dina personuppgifter

I vår Integritetspolicy beskrivs hur ULNE hanterar och använder dina personuppgifter. Vi vill gärna kunna interagera med dig via vår webbplats, appar och på sociala medier. Vi kan dock inte kontrollera sociala medieplattformar eller de inställningar du har på dem. Se till att kontrollera och välja dina sekretessinställningar så att du är införstådd med hur dina personuppgifter används på dessa plattformar och i anslutning till vår.

Du får inte missbruka eller manipulera våra webbplatser, appar eller andra tjänster (”Webbplatser”). Det kan exempelvis vara att ladda upp virus eller annat skadligt tekniskt material samt utföra överbelastningsattacker. Du får inte på något annat sätt störa vår teknik eller funktionalitet. Du får inte använda teknik och system som automatiskt extraherar data från våra webbplatser, s.k. scraping. Du får inte stjäla vår eller våra kunders data. Gör du något av detta kan det vara ett lagbrott. ULNE tar detta på största allvar och kommer att anmäla sådan aktivitet till relevant brottsbekämpande myndighet. Vid anmälan till brottsbekämpande myndighet överlämnar vi all information om misstänkt inblandade personer. 

Är du inte nöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter kan du kontakta Datainspektionen (datainspektionen@datainspektionen.se) eller annan relevant myndighet.

Klagomål

Har du klagomål får du gärna kontakta ULNE på kundtjanst@ulne.se. Tänk på att vi inte skickar någon skriftlig bekräftelse på ditt meddelande. Vi besvarar dock dina synpunkter så fort som möjligt och senast inom 14 dagar.

Garantier

De varor du köper från ULNE omfattas av garanti att produkten är eller gör det som konsumenten rimligen kan förvänta sig av den.

Immateriell egendom, programvara och innehåll

ULNE äger eller har tillstånd att använda all immateriell egendom på våra webbplatser. Alla sådana rättigheter förbehålles. Du har rätt att lagra, skriva ut och visa innehåll från våra webbplatser men endast för personligt bruk. Du har inte rätt att använda någon del av ULNEs webbplatser för kommersiella ändamål, såvida inte du har skriftligt tillstånd från ULNE.

Länkar till våra webbplatser

Du får gärna länka till ULNE förutsatt att det görs på ett sätt som inte skadar eller drar fördel av vårt rykte. Länka inte till våra webbplatser på sätt som antyder någon form av godkännande eller rekommendation av ULNE där inget sådan finns. 

Ändringar av ULNEs webbplatser, produkter och tjänster

ULNE äger rätt att när som helst på någon av våra webbplatser ändra, lägga till eller ta bort produkter, tjänster samt delar av webbplatserna. Detta inkluderar våra användarvillkor. ULNEs villkor gäller under svensk lagstiftning.

Allmänna villkor för användargenererat innehåll

#YesUlne

Vi på ULNE tycker det är riktigt kul när en nöjd kund använder produkter från ULNE och delar detta på sociala medier. Vi vill gärna dela med oss av det. Vi ber därför om tillstånd att dela våra kunders bilder med andra kunder, såväl befintliga som potentiellt framtida. När ULNE delar våra kunders bilder så publiceras de ofta på någon av våra webbplatser och kan även publiceras på någon av de plattformar för sociala medier som vi använder, t.ex. Facebook eller Instagram. Vi kan även komma att dela våra kunders bilder i utskick såsom nyhetsbrev.

När du svarar på ULNEs begäran med hashtag #yesUlne godkänner du följande:
Du tillhandahåller Ulne hudvård AB (org.nr 559281-2134), en icke-exklusiv, royaltyfri världsomspännande licens för att använda bilder som du har svarat #yesUlne på, nedan kallad "bild", i ULNEs marknadsföring och reklam, inklusive i bildgallerier på våra webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev, e-post samt annan kundkommunikation och övriga marknadsföringsändamål. Du intygar att du äger alla rättigheter till dina bilder och att du har godkännande från den eller de personer som visas i dina bilder, att ge bort dina rättigheter. Du intygar att Ulne hudvård AB vid användande av dina bilder inte bryter mot tredje parts rättigheter eller bryter mot någon lag. Om du är under 18 år, bekräftar du att du har målsmans samtycke. Dessutom befriar du härmed Ulne hudvård AB från alla skyldigheter att betala dig för användningen av dina bilder. Vill du vid ett senare tillfälle att din bild ska tas bort från någon av ULNEs webbplatser eller vår sociala media ber vi dig att kontakta oss på kundtjanst@ulne.se eller ringa på 08-13 11 30 så tar vi bort bilderna som är inom vår kontroll.

Innehåll som du skapat på någon av våra plattformar

Våra rättigheter

När du skapar innehåll på ULNEs webbplatser eller andra plattformar, vill vi att andra besökare ska kunna få ta del av informationen du skapat. Genom att du skapar innehåll så tillhandahåller du Ulne hudvård AB (org.nr 559281-2134), en icke-exklusiv, royaltyfri världsomspännande licens för att använda, distribuera och kopiera innehållet som du har skapat på någon av våra plattformar, i vår verksamhet samt marknadsföring, inklusive på webbplatser, sociala medier, nyhetsbrev, e-post samt i kommunikation och övriga marknadsföringsändamål. Innehållet du skapar äger du fortfarande och du kan dela innehållet med andra som du anser lämpligt. Genom att dela innehåll ger du ULNE tillstånd att använda ditt namn och information om det innehåll du skapar. Enligt dessa villkor befriar du härmed Ulne hudvård AB från alla skyldigheter att kompensera dig för användningen av ditt namn och innehållet du skapar.

Om du använder innehåll som omfattas av immateriella rättigheter som ULNE har och gör tillgängligt på vår plattform behåller vi alla rättigheter till det innehållet.

ULNE kan ta bort innehåll som strider mot våra villkor samt förhindra dig att fortsätta skapa innehåll om du bryter mot våra villkor. Vi kan även vidta dessa åtgärder om vi är ålagda att göra detta enligt lag.

Dina skyldigheter

Du intygar att du äger alla rättigheter till det innehåll du skapar. Du får inte dela något på någon av ULNEs plattformar som är olagligt, uppviglande, diskriminerande, vilseledande eller falskt, eller strider mot annan svensk lagstiftning. Du intygar att Ulne hudvård AB vid användande av ditt innehåll vare sig kränker eller bryter mot tredje parts rättigheter eller bryter mot någon lag. Om du är under 18 år, bekräftar du att du har målsmans samtycke.

Kontaktuppgifter:

Ulne hudvård AB

Henrik Palmes Allé 16A, 182 69 Djursholm

E-post: info@ulne.se
Telefonnummer: 08-13 11 30

Org.nr: 559281-2134

VAT nr: SE559281213401

Ansvarig för webbplatsen

VD och ansvarig för webbplatsen är Helena Ulne Bengtson.